Co to jest fitochemikalia (fitonutrient)?

Co to jest fitochemikalia (fitonutrient)?

Ostatnia aktualizacja 16 MAJA 2017 r.

Fitochemikalia to ogólny termin odnoszący się do szeregu naturalnych związków występujących w roślinach, które są potężnie korzystne w ochronie nas przed chorobami.

Co to jest Phytochemical/Phytonutrient?

"Phyto" pochodzi od greckiego słowa "phuton" oznaczającego "rośliny", stąd fitochemikalia są chemicznymi składnikami odżywczymi występującymi w roślinach. Terminy te są używane zamiennie, ale "fitonutrient" staje się coraz bardziej popularny ze względu na pozytywne skojarzenie z "substancją odżywczą", a nie "substancją chemiczną".

Fitochemikalia odnoszą się do naturalnych związków chemicznych występujących w roślinach, które tworzą ich kolor.

Dlaczego fitochemikalia NIE są witaminami

Fitochemikalia były pierwotnie klasyfikowane jako witaminy: Flawonoidy były znane jako witamina P, indole i glukozynolany były witaminą U, itd. Jednak później okazało się, że fitochemikalia wcale nie są witaminami.

Fitochemikalia nie są niezbędne do funkcjonowania naszego organizmu, ani też nie zapadamy na choroby wynikające z niedoboru fitochemikaliów - dlatego też fitochemikalia nie mogą być klasyfikowane jako witaminy.

Jednak udowodniono, że fitochemikalia są korzystne dla zdrowia człowieka, nie tylko w zapobieganiu chorobom, ale także w odwracaniu niektórych zaburzeń.

Świeże owoce i warzywa są pełne fitochemikaliów

W przeciwieństwie do większości witamin i enzymów, fitochemikalia nie są niszczone przez techniki przygotowawcze, takie jak siekanie, ekstrakcja, gotowanie czy tarcie.

W rzeczywistości, czasami przygotowanie może nawet sprawić, że fitoskładniki będą dla nas łatwiej dostępne. Na przykład związki siarki zawarte w czosnku lub cebuli uwalniają się po posiekaniu i wystawieniu na działanie powietrza. Lub likopen zawarty w pomidorach staje się bardziej skoncentrowany, gdy zostanie przetworzony i zrobiony z niego sos pomidorowy.

Szacuje się, że istnieją dziesiątki tysięcy fitochemikaliów. Jednak tylko około 1000 z nich zostało zidentyfikowanych i tylko około stu zostało faktycznie przeanalizowanych i przetestowanych.

Zdumiewający fakt, który świadczy o niesamowitym Stwórcy jest to, że w każdej roślinie, uważa się, że istnieją setki różnych fitochemikaliów. Zwykły pomidor ma nie tylko likopen, ale ma kilkaset innych fitochemikaliów, które nie mogą być nawet jeszcze zidentyfikowane przez zwykłego człowieka.

Ostatnie badania wykazały, że wszystkie rośliny zawierają związki, które chronią je przed chorobami. Kiedy jemy te rośliny, te same związki ochronne, zwane fitochemikaliami, są udostępniane naszemu organizmowi. W ten sam sposób chronią one nasz krwiobieg, komórki, tkanki, błony, narządy i funkcje immunologiczne przed chorobami.

Jak działają fitoskładniki?

Badanie za badaniem wykazało, że osoby z wysokim spożyciem czterech grup żywności pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa, pełne ziarna i rośliny strączkowe) mają znacznie niższe ryzyko wystąpienia chorób zwyrodnieniowych, takich jak rak, cukrzyca, choroby serca i nadciśnienie.

Aby zrozumieć, w jaki sposób fitoskładniki pomagają zapobiegać tym chorobom, musimy cofnąć się nieco w czasie i zrozumieć, jak powstają choroby i jaka jest rola przeciwutleniaczy w organizmie.

Przykład: Kiedy wolne rodniki szaleją w naszym organizmie, poprzez powietrze, którym oddychamy, jedzenie, które spożywamy, lub po prostu ze stresu, powodują pogorszenie i zniszczenie naszych zdrowych komórek. Proces ten prowadzi ostatecznie do choroby zwyrodnieniowej w najsłabszych częściach naszego ciała, które jako pierwsze ulegną atakowi.

Kiedy spożywamy żywność bogatą w fitoskładniki, szybko aktywuje ona grupę enzymów, które oczyszczają wolne rodniki, zanim wyrządzą one jakiekolwiek szkody w organizmie. Fitoskładniki działają jak antyoksydanty. W rzeczywistości, wiele fitoskładników jest również antyoksydantami.

Jak dużo potrzebujemy fitoskładników?

Jak wspomniałem powyżej, fitoskładniki nie są niezbędne dla naszego organizmu, ale ich spożywanie przynosi wiele korzyści zdrowotnych. Możesz uzyskać wiele fitoskładników z jedzenia szerokiej gamy owoców i warzyw.

Ilość potrzebnych fitoskładników zależy w dużej mierze od środowiska i stylu życia. Nie możemy zapobiec powstawaniu wolnych rodników, ale możemy je ograniczyć i zminimalizować ich potencjał destrukcyjny dla naszego organizmu.

Jeśli uważasz, że jesteś w grupie wysokiego ryzyka, z nagromadzeniem wolnych rodników w organizmie, dąż do zwiększenia spożycia owoców i warzyw, aby przeciwdziałać szkodliwym skutkom wolnych rodników.

Ogólnie rzecz biorąc, należy spożywać co najmniej pięć porcji (pięć filiżanek) wysokiej jakości owoców i warzyw dziennie. Jeśli znajdujesz się w grupie wysokiego ryzyka, spożywaj od ośmiu do dwunastu porcji.

Może się to wydawać dużo, ale jest to łatwe do osiągnięcia, jeśli będziesz pić soki, a owoce i warzywa staną się częścią Twojej codziennej diety, ograniczając mięso do stosunku warzyw do mięsa 5:1. Jeśli musisz jeść mięso, wybieraj zamiast niego ryby.

Zdecyduj się uczynić tę nową dietę zobowiązaniem na całe życie, zwłaszcza jeśli jesz, aby odwrócić pewien stan zdrowia. Na pewno zauważysz poprawę.

Rodzina fitochemikaliów

Phytochemical rodzina jest tak duża, że cała książka może być napisana o nim. Istnieje ponad 100 zidentyfikowanych fitochemikaliów, ale wybrałem kilka z najbardziej powszechnych i sprawdzonych fitonutrients być wymienione tutaj.

Są one dostępne w obfitości w owocach i warzywach. Nie musisz ich wszystkich zapamiętywać. Wystarczy pamiętać, że kiedy jesz jak najwięcej tych całych, niezafałszowanych, naturalnych produktów spożywczych, jak to możliwe, to będzie przejść długą drogę w ochronie zdrowia na więcej sposobów, że nigdy nie będziesz wiedzieć. Nie ma nic do stracenia, tylko wiele do zyskania!

Niektóre z linków, które umieszczam na tej stronie są linkami afiliacyjnymi. Jeśli przejdziesz przez nie, aby dokonać zakupu, zarobię niewielką prowizję (bez dodatkowych kosztów dla Ciebie). Pamiętaj jednak, że polecam te produkty ze względu na ich jakość i to, że mam dobre doświadczenia z ich używaniem, a nie ze względu na prowizję, którą można zarobić.
O Sarze Ding Sara Ding jest założycielką Juicing-for-Health.com. Jest certyfikowanym trenerem zdrowia Wellness, konsultantem żywieniowym i specjalistą od detoksu. Pomaga zapracowanym mężczyznom i kobietom zidentyfikować ich problemy zdrowotne u źródła, w celu wyeliminowania problemów dla optymalnego zdrowia fizycznego/mentalnego i dobrego samopoczucia. Czytaj więcej

Urszula Młodzińska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl