Jak nieodpowiedni sen może negatywnie wpłynąć na twoją wagę i zdrowie?

Jak nieodpowiedni sen może negatywnie wpłynąć na twoją wagę i zdrowie?

Ostatnia aktualizacja 7 grudnia 2017 r.

Unikanie przybierania na wadze od dawna wiąże się ze zdrową dietą i regularnymi ćwiczeniami. Jednak coraz więcej badań wykazuje, że trzecim i równie ważnym czynnikiem zdrowego zarządzania wagą jest odpowiednia ilość snu.

Okazuje się, że liczenie owiec - na szczycie kalorii - ma wiele korzyści w walce z przybieraniem na wadze. EurekAlert ujawnił ostatnie badania, które wykazały, że zrzucenie zaledwie 30 minut z zalecanych 7 godzin snu na noc może mieć drastyczne, długoterminowe konsekwencje dla masy ciała i metabolizmu. Naukowcy podkreślają znaczenie snu w dzisiejszym społeczeństwie funkcjonującym w trybie 24/7. Oto kilka sposobów, w jaki sen wpływa na Twoją wagę i ogólny stan zdrowia.

Jak sen może wpłynąć na twoją wagę i zdrowie

Sen daje ci energię do działania w ciągu dnia

Skąpiąc na sen często oznacza uczucie szamotaniny i drażliwość następnego ranka, z niektórych ludzi nawet uczucie bardziej fizycznych objawów, takich jak migreny. Powszechnie wiadomo, że brak energii jest bezpośrednim skutkiem skąpstwa na sen, a im bardziej osoba jest pozbawiona snu, tym bardziej ospała się czuje. Oznacza to, że nie będąc w stanie uzyskać wystarczającej ilości snu powstrzymuje cię od osiągnięcia wszystkiego, co musisz zrobić w ciągu dnia, w tym ćwiczeń.

Sen i ćwiczenia idą w parze, wyjaśnia ekspert ds. fitness Jim White w tym wpisie na blogu Leesa. Dobry nocny odpoczynek maksymalizuje efekty ćwiczeń, pomagając Ci zarówno w zabieganych dniach, jak i podczas regularnych treningów.

Niedobór snu powoduje spustoszenie w Twoich hormonach

Stwierdzono również, że brak snu zwiększa poziom hormonu głodu - greliny, a zmniejsza poziom hormonu sytości - leptyny. Oznacza to, że brak wystarczającej ilości snu może prowadzić do przejadania się i przybierania na wadze, jak wynika z badań przeprowadzonych przez Uniwersytet Stanforda.

Oprócz tych dwóch hormonów, niedobór snu może również zwiększać poziom endokannabinoidów w organizmie. Hormony te są odpowiedzialne za jedzenie dla przyjemności lub jedzenie hedoniczne, co sprawia, że osoby pozbawione snu są bardziej skłonne nie tylko do jedzenia więcej w ogóle, ale także do jedzenia niezdrowej żywności.

Brak snu upośledza umiejętność podejmowania decyzji

Ponadto udowodniono, że brak snu może upośledzać funkcje poznawcze. BBC donosi, że brak snu skutkuje znacznie mniejszą aktywnością w płatach czołowych i ciemieniowych mózgu - obszarach, które są kluczowe dla rozwiązywania problemów, pamięci i podejmowania decyzji.

Tendencja ta jest dalej ilustrowana w innych badaniach dotyczących przyrostu masy ciała i snu, które ujawniają, że osoby pozbawione snu reagują bardziej pozytywnie na wysokokaloryczne śmieciowe jedzenie. Wraz z obniżoną aktywnością w częściach mózgu odpowiedzialnych za podejmowanie racjonalnych decyzji, osoby cierpiące na niedobór snu są bardziej skłonne do wybierania tuczących pokarmów, takich jak chipsy ziemniaczane i słodycze.

Niedobór snu spowalnia twój metabolizm

Wreszcie, brak wystarczającej ilości snu przestawia twoje ciało na tryb przetrwania, wyjaśnia Scientific American. Oprócz spustoszenia w hormonach apetytu, brak snu spowalnia metabolizm, ponieważ organizm stara się utrzymać swoje zasoby energetyczne. Prowadzi to do magazynowania przez organizm większej ilości tłuszczu i sprawia, że o wiele łatwiej jest Ci przytyć niż stracić.

Ludzie spędzają prawie jedną trzecią swojego życia podczas snu. Podczas gdy ludzie często myślą o śnie jako o czasie wolnym, w rzeczywistości jest to dość ważny czas w naszych dniach, aby nakarmić nasze ciało odpoczynkiem, którego potrzebuje, aby promować zdrowie i dobre samopoczucie, co czyni go tak samo ważnym jak powietrze, którym oddychamy i jedzenie, które jemy. To dlatego najlepsze podejście do przyrostu masy ciała jest zawsze potrójne, dążąc do równowagi między dobrymi ćwiczeniami, zdrową dietą i odpowiednią ilością snu.

Niektóre z linków, które umieszczam na tej stronie są linkami afiliacyjnymi. Jeśli przejdziesz przez nie, aby dokonać zakupu, zarobię niewielką prowizję (bez dodatkowych kosztów dla Ciebie). Należy jednak pamiętać, że polecam te produkty ze względu na ich jakość i moje dobre doświadczenia z ich stosowaniem, a nie ze względu na prowizję, którą można uzyskać.
O Sarze Ding Sara Ding jest założycielką Juicing-for-Health.com. Jest certyfikowanym trenerem zdrowia Wellness, konsultantem żywieniowym i specjalistą od detoksu. Pomaga zapracowanym mężczyznom i kobietom zidentyfikować ich problemy zdrowotne u źródła, w celu wyeliminowania problemów dla optymalnego zdrowia fizycznego/mentalnego i dobrego samopoczucia. Czytaj więcej

Urszula Młodzińska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl