Jedz zdrowe tłuszcze z pomidorami, aby wchłonąć wszystkie składniki odżywcze

Jedz zdrowe tłuszcze z pomidorami, aby wchłonąć wszystkie składniki odżywcze

 

Pomidory są dobrym źródłem antyoksydantów - likopenu i beta-karotenu. Ale jeśli zjesz pomidora bez dodania odrobiny tłuszczu, jest mało prawdopodobne, aby twój organizm wchłonął wszystkie te składniki odżywcze.

Naukowcy zwerbowali studentów do jedzenia misek z zieleniną sałatkową z pomidorami i różnymi rodzajami sosów sałatkowych. Naukowcy założyli kroplówki do żył uczestników i pobrali próbki krwi przed i po zjedzeniu sałatek, aby uzyskać dokładne pomiary wchłaniania składników odżywczych.

Kiedy badacze wrócili i przeanalizowali próbki krwi, zdali sobie sprawę, że ludzie, którzy jedli beztłuszczowe lub niskotłuszczowe dressingi, nie wchłaniali korzystnych karotenoidów z sałatki. Dopiero po zjedzeniu dressingu na bazie oleju otrzymali składniki odżywcze.

Pomidory od dawna znane są ze swoich właściwości zdrowotnych - dzięki likopenowi, przeciwutleniającemu karotenoidowi, który zmniejsza ryzyko zachorowania na raka, miażdżycę i astmę wysiłkową, by wymienić tylko kilka z nich.

Likopen nadaje pomidorom ich czerwony kolor, a jego działanie polega na zwalczaniu szkodliwych wolnych rodników w organizmie.
Istnieje jednak co najmniej kilka zastrzeżeń, których należy być świadomym.

Po pierwsze, naukowcy odkryli, że inne substancje chemiczne zawarte w pomidorach pomagają zwiększyć skuteczność likopenu, więc prawdopodobnie nie uzyskasz takich samych efektów zdrowotnych dzięki suplementom likopenu. Ogólnie rzecz biorąc, jestem przeciwny przyjmowaniu wielu suplementów. Uważam, że o wiele lepiej jest spożywać duże ilości całych pokarmów.

Po drugie, aby wchłonąć składniki odżywcze, należy jeść pomidory z odrobiną tłuszczu.
 

Wybór zdrowego tłuszczu

 
Oliwa z oliwek, zwłaszcza oliwa extra vergine, jest doskonałym wyborem do tego celu i oczywiście jest używana od wielu wieków w kulturach śródziemnomorskich. We włoskich domach, oliwa z oliwek była powszechnym składnikiem ich diety. Oliwa z oliwek jest przede wszystkim tłuszczem jednonienasyconym i zawiera wiele korzyści zdrowotnych dzięki zawartości witamin E i A, chlorofilu, magnezu i wielu innych składników odżywczych chroniących układ krążenia. Jak być może już wiesz, oliwa z oliwek NIE powinna być używana do smażenia.
 
Oliwa z oliwek dodana do sałatki zamiast niskotłuszczowego, przetworzonego dressingu, jest trudna do pobicia pod względem korzyści zdrowotnych. (Wybierając oliwę do gotowania, warto wybrać taką, która nie ulegnie zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury. Jednym z najlepszych wyborów jest olej kokosowy, który jest bogaty w kwas laurynowy - sprawdzony środek przeciwwirusowy i wzmacniający układ odpornościowy). Liczne badania epidemiologiczne potwierdziły, że dieta w stylu śródziemnomorskim, która jest bogata w oliwę z oliwek, ma znaczące działanie ochronne przed rakiem, chorobami serca i starzeniem się. Inne badania wykazały, że oliwa z oliwek extra vergine może zmniejszyć zachorowalność na niektóre nowotwory, obniżyć poziom cholesterolu LDL i poprawić stan reumatoidalnego zapalenia stawów; takie same lub podobne korzyści, jakie daje dieta śródziemnomorska i diametralnie różne od efektów diety niskotłuszczowej. Gotowane czy surowe? Interesujące jest to, że likopen w gotowanych pomidorach jest bardziej biodostępny niż w surowych, co stoi w częściowej sprzeczności z zasadą, że surowe produkty są lepsze.
 
Jednakże, pomidory prawdopodobnie zawierają dodatkowe korzystne substancje, które są tracone lub niszczone podczas gotowania, zwłaszcza jeśli poddawane są dodatkowej obróbce. Tak więc zastąpienie świeżych pomidorów ketchupem, na przykład, nie przyniesie nam nic dobrego (z wielu powodów). Ale pomidory nie są jedyną żywnością zawierającą korzystny likopen. Poniżej znajduje się lista produktów spożywczych, które mogą być doskonałym źródłem likopenu: Morela, suszona Grejpfrut, surowy, różowy Gujawa, świeża Sok z gujawy Papaja, świeża Pomidory (świeże, gotowane) Sos pomidorowy Pasta pomidorowa Zupa pomidorowa, skondensowana Proszek pomidorowy, suszony w bębnie lub rozpylany Sok pomidorowy Suszone na słońcu pomidory w oleju Arbuz, świeży Źródło: Clinton, -S.K.1998. Lycopene: Chemia, biologia i implikacje dla ludzkiego zdrowia i choroby, Nutrition Review,56(2)P35-51.
 
Karotenoidy, takie jak likopen, są pigmentami odpowiedzialnymi za czerwony, żółty i pomarańczowy kolor owoców i warzyw. Znajdują się one również w niektórych ciemnozielonych warzywach, takich jak szpinak. Inne sposoby na maksymalizację wchłaniania składników odżywczych Poza dodaniem odrobiny tłuszczu do pomidorów lub innych warzyw zawierających karotenoidy, istnieją inne sposoby, aby zmaksymalizować wchłanianie składników odżywczych. Jak wyjaśniono w powyższym artykule, im drobniejsze cząsteczki, tym lepsze wchłanianie beta-karotenu. Jest to jeden z powodów, dla których sokowanie jest tak korzystne. I nie tylko beta-karoten staje się lepiej przyswajalny dzięki sokom, ale WSZYSTKIE składniki odżywcze są w ten sposób łatwiej przyswajane. Sokowanie zgodnie z typem odżywiania jest zalecane dla optymalnego zdrowia, szczególnie jeśli jesteś typem węglowodanowym, ponieważ wiele osób ma trudności ze spożywaniem dużych ilości warzyw. Jeśli jesteś typem białkowym, musisz być bardziej ostrożny w piciu soków. Jedyne warzywa zalecane dla typów białkowych są twoje główne warzywa typu białkowego, które są seler, szpinak, szparagi, fasola szparagowa i kalafior. (Szpinak, jak już wspomniano, zawiera karotenoidy, podobnie jak pomidory). Wiesz już, że trudno jest uzyskać wystarczającą ilość całych, surowych warzyw w diecie. Uświadomienie sobie, że potrzebujesz również zdrowych tłuszczów, aby uzyskać jak najwięcej z diety, może zrobić ogromną różnicę w twoim zdrowiu. Pamiętaj, że KLUCZEM jest wybranie właściwych tłuszczów i unikanie toksycznych tłuszczów. Jest to jedna z najważniejszych zasad żywieniowych, o której należy pamiętać. Naprawdę wierzę, że spożywanie toksycznych tłuszczów dla wielu jest jednym z ich najgorszych nawyków zdrowotnych i może przyczynić się do przedwczesnej śmierci i niepotrzebnego bólu i cierpienia.

Natalia Grabkowska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl