Łatwy do zrozumienia przewodnik po antyoksydantach

Łatwy do zrozumienia przewodnik po antyoksydantach

Ostatnia aktualizacja 16 MAJA 2017 r.

Prawdopodobnie ostatnio często słyszysz termin "antyoksydanty", ale tak naprawdę, co jest takiego złego w utleniaczach i utlenianiu?

Tlen jest mieczem obosiecznym. Nie przeżyjesz bez niego, ale zbyt duża jego ilość może uszkodzić Twoje komórki. Biologiczne utlenianie przyspiesza proces starzenia się w taki sam sposób, w jaki plasterek jabłka brązowieje od kontaktu z powietrzem.

Kiedy Twoje ciało jest narażone na działanie toksyn środowiskowych, takich jak chemikalia, dym papierosowy, promieniowanie i słońce, powstają cząsteczki utleniające, znane jako wolne rodniki. Wolne rodniki są również wytwarzane podczas produkcji energii, metabolizmu, ćwiczeń fizycznych oraz w stanach zapalnych organizmu.

Wolne rodniki to wysoce reaktywne metabolity - substancje wytwarzane podczas metabolizmu - którym brakuje jednego lub więcej elektronów. Brakujące wybory są w dużej mierze odpowiedzialne za biologiczne utlenianie.

Wolne rodniki atakują inne cząsteczki w celu znalezienia zamienników dla ich brakujących elektronów. Po tym jak elektron cząsteczki zostanie skradziony przez wolny rodnik, staje się on nowym wolnym rodnikiem i kontynuuje atakowanie innych cząsteczek.

Wolne rodniki mogą uszkadzać komórki i DNA na wiele różnych sposobów. Lipidy w błonach komórkowych są podatne na uszkodzenia oksydacyjne, ponieważ wolne rodniki mają tendencję do gromadzenia się w błonach komórkowych. Błona komórkowa utleniona przez wolne rodniki staje się krucha i nieszczelna, a w końcu umiera.

Jak antyoksydanty wspomagają Twoje zdrowie

Antyoksydanty to cząsteczki, które mają zdolność hamowania utleniania innej cząsteczki poprzez poświęcanie własnych elektronów na rzecz wolnych rodników. Oddają" swoje elektrony, same nie stając się wolnymi rodnikami.

Twój organizm naturalnie dostarcza wielu składników odżywczych o właściwościach przeciwutleniających i wytwarza enzymy przeciwutleniające, aby odeprzeć ataki wolnych rodników. Zdolność ta maleje jednak wraz z wiekiem.

Codzienne narażenie na zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu, żywności i wodzie przyczynia się do stresu oksydacyjnego, czyli stanu, w którym liczba wolnych rodników przewyższa liczbę naturalnych przeciwutleniaczy.

Spożywanie świeżych, organicznych owoców i warzyw bez gotowania dostarcza organizmowi silnych związków fitochemicznych, które działają jak przeciwutleniacze. Dr Joseph Mercola zaleca picie soków z warzyw, aby zwiększyć poziom przeciwutleniaczy.

Korzyści zdrowotne wynikające z obecności antyoksydantów w organizmie

Poza spowalnianiem naporu wolnych rodników, przeciwutleniacze pomagają również:

    Chelatować i usuwać toksyczne metale Chronić DNA Naprawiać uszkodzone cząsteczki Stymulować ekspresję genów w celu zwiększenia odporności wyzwalać samozniszczenie szkodliwych komórek

Klasyfikacja antyoksydantów

Antyoksydanty mogą być klasyfikowane pod względem ich typów, rozmiarów i rozpuszczalności.

Typ

Enzymatyczne antyoksydanty takie jak katalaza, peroksydaza glutationowa, reduktaza glutationowa i dysmutaza ponadtlenkowa są produkowane przez organizm w celu rozbicia i usunięcia wolnych rodników. Enzymatyczne antyoksydanty nie mogą być uzupełniane doustnie.

Z drugiej strony, nieenzymatyczne przeciwutleniacze, takie jak karotenoidy (astaksantyna), polifenole, glutation (GSH), witamina C i witamina E, występują głównie w żywności i suplementach, a ich działanie polega na przerywaniu reakcji łańcuchowych wolnych rodników.

Rozmiar

Małocząsteczkowe antyoksydanty wychwytują wolne rodniki i przenoszą je poprzez chemiczną neutralizację. Przykładami drobnocząsteczkowych antyoksydantów są karotenoidy, CoQ10, glutation, kwas liponowy, witamina C i witamina E.

Białkowe antyoksydanty wielkocząsteczkowe to zwykle "białka ofiarne", takie jak albumina i antyoksydanty enzymatyczne, które pochłaniają wolne rodniki, aby zapobiec ich atakom na DNA i niezbędne białka.

Rozpuszczalność

Hydrofilowe antyoksydanty, takie jak antocyjany, polifenole i resweratrol są rozpuszczalne w wodzie i znajdują się w płynach wodnych, takich jak krew i płyny wewnątrz i wokół komórek. Antyoksydanty hydrofobowe, takie jak astaksantyna, witamina A i witamina E są rozpuszczalne w lipidach i znajdują się w błonach komórkowych.

Jeśli przyjmujesz suplementy z przeciwutleniaczami, ograniczenie spożycia cukru sprawi, że te przeciwutleniacze będą działać lepiej i dłużej. Ćwiczenia faktycznie powodują stres oksydacyjny, ale wykonywanie krótkich interwałowych treningów o wysokiej intensywności pomoże poprawić zdolność organizmu do wytwarzania przeciwutleniaczy.

Niektóre z linków, które zamieszczam na tej stronie są linkami afiliacyjnymi. Jeśli przejdziesz przez nie, aby dokonać zakupu, zarobię niewielką prowizję (bez dodatkowych kosztów dla Ciebie). Należy jednak pamiętać, że polecam te produkty ze względu na ich jakość i moje dobre doświadczenia z ich stosowaniem, a nie z powodu prowizji, którą można uzyskać.
O Sarze Ding Sara Ding jest założycielką Juicing-for-Health.com. Jest certyfikowanym trenerem zdrowia Wellness, konsultantem żywieniowym i specjalistą od detoksu. Pomaga zapracowanym mężczyznom i kobietom zidentyfikować ich problemy zdrowotne u źródła, w celu wyeliminowania problemów dla optymalnego zdrowia fizycznego/mentalnego i dobrego samopoczucia. Czytaj więcej

Natalia Grabkowska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl