Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe - wszystko, co musisz wiedzieć, aby uzyskać optymalne zdrowie

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe - wszystko, co musisz wiedzieć, aby uzyskać optymalne zdrowie

Ostatnia aktualizacja 13 MAR 2019 r.

Wraz z węglowodanami, białkiem, wodą, witaminami i minerałami, tłuszcze są jedną z 6 grup niezbędnych składników odżywczych dla ludzkiego organizmu. Mimo to wiele osób unika niezbędnych kwasów tłuszczowych i próbuje całkowicie wyciąć je ze swojej diety, powodując mnóstwo niepotrzebnych problemów zdrowotnych.

Zrozumienie kwasów tłuszczowych i wiedza o tym, jak organizm je wykorzystuje, pomoże Ci podjąć właściwe decyzje dotyczące Twojego zdrowia.

Oto łatwy do zrozumienia przewodnik po niezbędnych kwasach tłuszczowych, korzyściach zdrowotnych, jak również kilku dobrych źródłach dietetycznych.

Czym są kwasy tłuszczowe?

Podobnie jak aminokwasy są budulcem białek, kwasy tłuszczowe są budulcem tłuszczów. Tłuszcz, który spożywamy jest rozkładany w jelitach na kwasy tłuszczowe, które są następnie wchłaniane do krwiobiegu i wykorzystywane przez organizm.

W tym artykule używamy terminów tłuszcze i kwasy tłuszczowe zamiennie.

Istnieje wiele kwasów tłuszczowych wytwarzanych w organizmie. Mogą one być nasycone, jednonienasycone i wielonienasycone. Kwasy tłuszczowe można podzielić na dwie grupy - niezbędne i zbędne kwasy tłuszczowe. Przyjrzyjmy się obu.

Czym są Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe?

Niezbędne kwasy tłuszczowe to termin naukowy określający tłuszcze, których organizm nie jest w stanie sam wytworzyć. Kwas linolowy i kwas alfa-linolenowy są jedynymi dwoma niezbędnymi kwasami tłuszczowymi - nie mogą być syntetyzowane przez organizm i muszą być pozyskiwane z naszej diety. Organizm może syntetyzować wszystkie inne wyspecjalizowane tłuszcze, w tym cholesterol, kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6 z tych dwóch.

Jakie są Niezbędne Nienasycone Kwasy Tłuszczowe?

Poniżej znajdują się niektóre z lepiej znanych, ważnych dla zdrowia, niezbednych kwasów tłuszczowych. Nieistotne oznacza, że mogą być one produkowane przez organizm, przy użyciu niezbędnych tłuszczów, które spożywamy z pożywienia.

KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 to rodzina nienasyconych kwasów tłuszczowych, która obejmuje kwas alfa-linolenowy (choć jest to EFA), eikozapentaenowy (EPA) i dokozaheksaenowy (DHA). Być może widziałeś te akronimy używane do sprzedaży mleka w proszku, chociaż nie są one najlepszymi źródłami tych kwasów tłuszczowych.

Istnieje wiele doskonałych źródeł omega-3, w tym nasion (chia, siemię lniane, konopie); orzechy (zwłaszcza włoskie), awokado i oleje rybne (takie jak wątroba dorsza, świeży łosoś, śledź, tuńczyk i makrela).

Jednak kwasy tłuszczowe są bardzo wrażliwe na ciepło i ulegają zniszczeniu podczas gotowania. W związku z tym nie można uzyskać dużo omega-3 z gotowanych ryb, ponieważ większość z nich jest usuwana lub niszczona.

Omega-3 są nazywane tak ze względu na ich strukturę molekularną, która oznacza, że pierwsze podwójne wiązanie istnieje jako trzecie wiązanie węgiel-węgiel od terminala metylowego końca łańcucha węglowego.

KWASY TŁUSZCZOWE OMEGA-6

Kwasy tłuszczowe omega-6 to kolejna rodzina nienasyconych kwasów tłuszczowych, do której zaliczamy kwas linolowy (choć jest to NNKT) oraz kwas arachidonowy - prekursor do produkcji prostaglandyn. Posiadają one wiązanie podwójne węgiel-węgiel w szóstej pozycji od końca kwasu tłuszczowego. Zwróć uwagę na strukturę molekularną w porównaniu do omega-3.

Co z tymi złymi, niezdrowymi tłuszczami?

Istnieje kilka rodzajów złych tłuszczów zidentyfikowanych jako potencjalnie szkodliwe dla zdrowia: tłuszcze nasycone (często pochodzące od zwierząt); rafinowane oleje roślinne, w których proces przetwarzania usuwa większość oryginalnych korzyści, oraz tłuszcze trans.

Tłuszczów nasyconych i trans należy unikać lub spożywać je oszczędnie.

Rola tłuszczów w organizmie

Tłuszcze odgrywają kluczową rolę w utrzymaniu prawidłowego funkcjonowania organizmu. Tłuszcze działają jako zapasowe źródło energii, gdy węglowodany są niedostępne, izolują nas, przechowują witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, ułatwiają transmisję nerwów, chronią nasze ważne organy i utrzymują nasze serce, nerki i układ trawienny w zdrowiu.

    Kwasy tłuszczowe są niezbędne dla błon otaczających każdą komórkę naszego ciała, w tym naszą skórę, włosy i paznokcie. Mogą one pomóc wyeliminować problemy skórne, takie jak łupież, egzema, łuszczyca, ciężki trądzik i łamliwe paznokcie. NNKT mogą obniżyć poziom trójglicerydów (tłuszczu we krwi) i zwiększyć poziom HDL (dobrego cholesterolu). Wraz z naturalnym cholesterolem i białkiem naszego organizmu, NNKT działają w celu naprawy i budowy nowych błon, zmniejszając w ten sposób skutki degeneracji. Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe zwiększają metabolizm organizmu w spalaniu tłuszczów. Tak więc ciągłe spożywanie NNKT faktycznie pomaga w utracie wagi! Skuteczne dla rozwoju mózgu i zdrowia neuronów. Niezbędne kwasy tłuszczowe pomagają obniżyć ciśnienie krwi poprzez usuwanie blaszek miażdżycowych ze ścian tętnic, zapobiegając miażdżycy. Zmniejszają nasilenie stanów zapalnych w takich schorzeniach jak artretyzm, toczeń, podagra i inne problemy zapalne. NNKT utrzymują również płytki krwi przed sklejaniem i zlepianiem się, co pozwala na prawidłowe gojenie się ran i zapobiega powstawaniu zakrzepów krwi. NNKT pomagają w regulacji poziomu cholesterolu w organizmie i pozbywają się jego nadmiaru z krwi. Kwasy tłuszczowe pomagają organizmowi w produkcji hemoglobiny, niezbędnej do transportu tlenu w całym organizmie. NNKT są również w stanie zatrzymać tlen, który pomoże zbudować system obronny organizmu, zwiększyć wydajność metaboliczną i przekształcić energię. Kwasy tłuszczowe skracają czas regeneracji zmęczonych mięśni. Kwasy tłuszczowe pomagają regulować temperaturę ciała. NNKT pomagają wytwarzać prostaglandyny, które regulują układ odpornościowy, co z kolei może łagodzić objawy alergii.

Czy zaczynasz już rozumieć, dlaczego tłuszcze są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu? Przyjrzyjmy się teraz objawom niedoboru kwasów tłuszczowych.

Objawy niedoboru kwasów tłuszczowych

Zaburzenie równowagi niezbędnych kwasów tłuszczowych w diecie może powodować wiele niepożądanych dolegliwości i objawów. Badania wykazały, że codzienne podawanie NNKT w ich najczystszej postaci pomaga w leczeniu:

    Zapalenie stawów Astmy Dysfunkcji pęcherzyka żółciowego choroby serca Niepłodność Problemy z nerkami Toczeń Problemy psychiczne, takie jak zaburzenia uczenia się, zmiany zachowania i osobowości, zaburzenia dwubiegunowe, schizofrenia i depresja Poronienie Drżenie mięśni i zaburzona koordynacja ruchowa Bolesne miesiączkowanie Słaby wzrost fizyczny Słaby wzrok Choroby skóry, takie jak trądzik, egzema, łuszczyca. Powolne gojenie się ran Pragnienie z powodu nadmiernego pocenia się

Dawkowanie i optymalizacja EFA

Organizm wymaga zrównoważonego spożycia omega-3 i omega-6. Wysoki stosunek omega-6 do omega-3 powoduje, że szkodliwe prostaglandyny są produkowane w nadmiarze, co może powodować rozwój wielu chorób. Niewiedza o tym fakcie sprawia, że współczesna dieta często zawiera aż 25 części omega-6 do 1 części omega 3 (25:1), co jest zbyt wysokim stosunkiem.

Przyjmowanie NNKT w zrównoważonych proporcjach samo w sobie może pomóc w poprawie zdrowia na wiele sposobów. Obecność pewnych kofaktorów może pomóc nadać metabolizmowi NNKT dodatkowy impuls i działać synergistycznie w bardzo silny sposób. Te ważne kofaktory to witaminy B6, A, C i E oraz minerały: miedź, magnez, selen i cynk.

Nie jest przypadkiem, że pokarmy naturalnie bogate w NNKT są również bogate w te inne minerały i składniki odżywcze. Przykładami są: fasola, orzechy, nasiona i owoce morza. W połączeniu z witaminami A i C pochodzącymi ze świeżych warzyw (sok jest lepszy), ta grupa składników odżywczych jest kompletna i może budować silną odporność.

Aby NNKT działały skuteczniej, należy również wyeliminować z diety szkodliwe pokarmy kwasotwórcze:

    Mleko i produkty mleczne pozbawiają organizm cynku i wapnia Tłuszcze trans i tłuszcze nasycone zaburzają aktywność enzymów Nadmierne spożycie cukru zwiększa niedobór miedzi i wypłukuje magnez, które są następnie wydalane z moczem. Są to symptomy, że twoje ciało jest przeładowane cukrem Sól rafinowana stale pozbawia organizm magnezu i potasu. Rozważ użycie tych zdrowych alternatywnych soli kamiennych lub morskich. Fosforan jest niezbędnym minerałem, ale jego duże ilości pochodzące z przetworzonej żywności powodują, że przewód pokarmowy jest spowolniony, co hamuje wchłanianie witamin i minerałów. Pestycydy zaburzają zdolność organizmu do wykorzystywania witaminy B6 Wolne rodniki pogarszają system odpornościowy organizmu

Jakie są najlepsze źródła Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych?

Kwasy tłuszczowe można znaleźć w wielu pokarmach roślinnych, szczególnie w orzechach, nasionach i olejach. Oto niektóre z najlepszych źródeł NNKT.

Niektóre z linków, które zamieszczam na tej stronie są linkami afiliacyjnymi. Jeśli przejdziesz przez nie, aby dokonać zakupu, otrzymam niewielką prowizję (bez dodatkowych kosztów dla Ciebie). Należy jednak pamiętać, że polecam te produkty ze względu na ich jakość i moje dobre doświadczenia z ich stosowaniem, a nie ze względu na prowizję, którą można uzyskać.
O Sarze Ding Sara Ding jest założycielką Juicing-for-Health.com. Jest certyfikowanym trenerem zdrowia Wellness, konsultantem żywieniowym i specjalistą od detoksu. Pomaga zapracowanym mężczyznom i kobietom zidentyfikować ich problemy zdrowotne u źródła, w celu wyeliminowania problemów dla optymalnego zdrowia fizycznego/mentalnego i dobrego samopoczucia. Czytaj więcej

Urszula Młodzińska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl