Światowy lider w dziedzinie żywienia stworzył dietę, która ma zapobiegać wszystkim chorobom, oto co mówi, aby jeść

Światowy lider w dziedzinie żywienia stworzył dietę, która ma zapobiegać wszystkim chorobom, oto co mówi, aby jeść

Ostatnia aktualizacja 7 MAJA 2016 r.

O co chodzi z "dietą Pegana"?

Zapytaj kogoś o "najlepszy sposób" odżywiania się, a otrzymasz tysiąc różnych odpowiedzi. To jest bardzo podobne do polityki.

Ludzie wybierają strony i argumentują, że ich sposób jest najlepszy, jakby od tego zależało ich życie. Nie ma zbyt wiele miejsca na racjonalną debatę, kiedy w grę wchodzą emocje (i ego).

Łatwo jest doprowadzić sprawy do skrajności...

Wegetarianie i weganie to robią. Tak samo robią paleo. Ale co by się stało, gdyby istniał jakiś środek? Sposób na wykorzystanie najlepszych części tego, co różne diety mają do zaoferowania?

Wprowadź "dietę Pegan"...

Co to jest dieta Pegan?

Dieta Pegan to hybrydowe podejście do jedzenia, które łączy w sobie różne elementy diety paleo i wegańskiej. Według jej twórcy, dr Marka Hymana, ideą było wzięcie najlepszych elementów z każdej z tych diet i uniknięcie wszelkich wad.

Według jego słów: "Chciałem połączyć najlepsze aspekty diety paleo i diety wegańskiej/wegetariańskiej, a nie wybierać badania metodą cherry-pick i wybierać strony".

Dieta Pegan kładzie nacisk na spożywanie pełnowartościowych, nieprzetworzonych produktów. Jej zwolennicy rzekomo uzyskać korzyści zdrowotne z obu wegańskich i Paleo stylu życia ... bez poświęcania elastyczność, które znajdą na mniej restrykcyjnych programów.

Dieta Pegan a paleo i weganizm

W skrócie, pokarmy pochodzenia roślinnego powinny stanowić około 75% dziennego spożycia. Większość z tego pochodzi z warzyw, z kilkoma owocami wrzuconymi na dobrą sprawę. Pozostałe 25% składa się z wysokiej jakości białka zwierzęcego (wołowina karmiona trawą, kurczak hodowany na pastwiskach, itp.), wraz ze zdrowymi tłuszczami (awokado, orzechy kokosowe, oliwa z oliwek, itp.).

Możesz drapać się w głowę na temat tej części "białka zwierzęcego". Dieta Pegan nie jest technicznie wegańska, ponieważ zawiera zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego (takie jak jajka). Wspólną płaszczyzną jest nacisk na wysokiej jakości żywność pochodzenia roślinnego.

Jak "przejść na Pegana"

Zarówno dieta paleo, jak i dieta wegańska skupiają się na nieprzetworzonej, pełnowartościowej żywności, która jest uprawiana i hodowana w sposób zrównoważony.

Oto jak dr Mark Hyman, twórca diety Pegan, zaleca zastosowanie jej w swoim życiu:

1. Jedz głównie rośliny

Dr Hyman zaleca, aby przy każdym posiłku warzywa i owoce stanowiły około 75% Twojego talerza. Zachęca również do skupienia się na produktach o niskim poziomie glikemicznym, ponieważ są one wolniej przetwarzane przez organizm i nie powodują tak dużego wzrostu poziomu cukru we krwi.

2. Jedz zdrowe tłuszcze

Niektórzy weganie unikają wszystkich rodzajów tłuszczu. Zamiast tego dr Hyman zaleca skupienie się na "właściwych rodzajach" tłuszczów. Tłuszcze z orzechów kokosowych, awokado, innych orzechów, a nawet produktów zwierzęcych są dobre. Ale trzymaj się z dala od olejów roślinnych (rzepakowego, słonecznikowego, kukurydzianego i sojowego) ze względu na ich wysoką zawartość omega-6, modyfikacje genetyczne i tendencję do wywoływania stanów zapalnych.

3. Skup się na orzechach i nasionach

Dr Hyman kładzie nacisk na orzechy i nasiona bardziej niż większość osób stosujących dietę Paleo, ponieważ uważa je za dobre źródło białka, minerałów i zdrowych tłuszczów.

4. Unikaj nabiału

Istnieje wiele różnych opinii na temat miejsca nabiału (lub jego braku) w diecie Paleo. Dr Hyman zaleca unikanie go całkowicie, ponieważ laktoza, białko mleka i hormony mogą powodować problemy z trawieniem i skoki poziomu cukru we krwi.

5. Unikaj glutenu

Gluten może powodować wszelkiego rodzaju problemy - od zmęczenia i stanów zapalnych po zapalne choroby jelit, a nawet osteoporozę. Dlatego nie ma dla niego miejsca ani w diecie paleo, ani w diecie pegańskiej (choć dr Hyman mówi, że można jeść pszenicę z pierwszego tłoczenia, jeśli nie jesteś wrażliwy na gluten).

6. Jedz oszczędnie całe ziarna bezglutenowe

Wielu zwolenników diety Paleo nie je żadnych ziaren, wybierając bardziej bogate w składniki odżywcze produkty i produkty pochodzenia zwierzęcego. Ale dieta Pegan pozwala na bardzo ograniczone ilości (mniej niż ½ szklanki na posiłek) ziaren, o ile są one bezglutenowe i mają niski indeks glikemiczny - jak quinoa i czarny ryż.

7. Jedz fasolę oszczędnie

Oto kolejne odejście od Paleo. Dieta Pegan pozwala na spożywanie ograniczonych ilości roślin strączkowych, podczas gdy dieta Paleo zaleca ich całkowite unikanie. Dr Hyman twierdzi, że soczewica jest lepsza niż większe, ciężkie do skrobi opcje, takie jak fasola kidney.

8. Jedz mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego jako przyprawę, a nie danie główne

Dieta Pegan pozwala na jedzenie produktów zwierzęcych, podobnie jak dieta Paleo. Różnica polega na dawce. Tam, gdzie w diecie Paleo jesz pełną porcję (4 do 6 uncji) białka zwierzęcego na posiłek, w diecie Pegana jesz go znacznie mniej. Jest to bardziej pokaz boczny zamiast głównej atrakcji.

9. Pomyśl o cukrze jako o okazjonalnym przysmaku

Możesz posłuchać, jak dr Hyman wyjaśnia zasady diety Pegaza w tym filmie:

Zalety Diety Pegana

Największą zaletą diety Pegaza jest to, że jest ona nieco mniej restrykcyjna niż alternatywy paleo czy wegańskie. Ponieważ więcej żywności są dozwolone, może mieć łatwiejszy czas nawigacji menu restauracji lub trzymać się programu bez uczucia wypalenia.

Ponadto, ponieważ dieta Pegana jest oparta głównie na roślinach, jej stosowanie zapewnia szeroką gamę składników odżywczych, które utrzymują organizm w zdrowiu. Organiczne, wysokiej jakości warzywa i owoce są doskonałym źródłem wapnia, błonnika, folianów, jak również wielu innych ważnych witamin i minerałów, których tak wielu z nas dzisiaj brakuje.

Nacisk na organiczną, wysokiej jakości żywność to kolejna zaleta. Wiele modnych diet skupia się tylko na całkowitej liczbie spożywanych kalorii (zachęcając do utraty wagi poprzez kalorie w, kalorii podejście) lub makroskładników (węglowodany vs. tłuszcz vs. białko) bez zwracania wystarczającej uwagi na jakość żywności. Ale dieta Pegan zachęca do wybierania żywności bez szkodliwych pestycydów, antybiotyków i innych niebezpiecznych substancji chemicznych. W rezultacie otrzymujesz "gęstsze" odżywczo posiłki.

Wreszcie, dieta Pegan przestrzega wielu klasycznych zasad diety Paleo. Zabraniając spożywania glutenu, nabiału, soi i cukrów, stawia cię w dobrej kondycji, aby uniknąć wielu problemów zdrowotnych, takich jak insulinooporność, cukrzyca, otyłość i zaburzenia równowagi hormonalnej, które dotykają miliony ludzi każdego dnia.

Cons z Pegan Diet

Jednym z największych minusów diety Pegan jest niebezpieczeństwo, że nie dostaniesz wystarczającej ilości białka. Białko, łatwo dostępne w produktach pochodzenia zwierzęcego, ale trudne do zdobycia dla wegan i wegetarian, jest kluczowym budulcem dla narządów i tkanek, aby funkcjonować prawidłowo. Produkty zwierzęce dostarczają również kluczowych składników odżywczych - takich jak witamina B12 - których nie można znaleźć nigdzie indziej.

Niedostateczna ilość białka może powodować poważne problemy zdrowotne i utrudniać (jeśli nie uniemożliwiać) budowanie masy mięśniowej, jeśli taki jest twój cel.

Dieta Pegana dopuszcza również niewielkie ilości bezglutenowych ziaren i roślin strączkowych, ale czasami to wszystko, co jest potrzebne, aby spowodować problemy zdrowotne.

Kolejna kwestia: Kiedy jesz mniej białka, częściej odczuwasz głód. Białko ma wyższą sytość (sprawia, że czujesz się najdłużej najedzony) niż węglowodany czy tłuszcze. Jeśli więc Twoim celem jest utrata wagi, przejście na dietę Pegan może utrudnić jego osiągnięcie. Będziesz czuć głód pangs częściej, i jesteś bardziej prawdopodobne, aby binge na śmieciowego jedzenia bez wystarczającej ilości białka w systemie.

Dieta Pegan dopuszcza również pokarmy, które nie są zalecane w diecie Paleo. Chociaż dr Hyman zaleca tylko niewielkie ilości bezglutenowych ziaren i roślin strączkowych, czasami to wszystko, czego potrzeba, aby spowodować problemy zdrowotne.

Nawet bez glutenu, ziarna nie oferują takiej ilości składników odżywczych jak produkty roślinne czy zwierzęce, a ponadto powodują wzrost poziomu cukru we krwi. A rośliny strączkowe zawierają substancje antyodżywcze, takie jak fityniany i lektyny, które mogą zaburzać wchłanianie minerałów i powodować koszmary trawienne.

Wreszcie, dieta Pegana nie uwzględnia wegan, którzy decydują się nie jeść zwierząt z powodów etycznych. Nie jest ona realną alternatywą dla tej grupy, ponieważ zawiera zwierzęta i produkty pochodzenia zwierzęcego.

Werdykt

Dieta Pegan może być modna, ale jest to w zasadzie tylko pochodna diety Paleo z mniejszym naciskiem na produkty zwierzęce, a większym na warzywa i owoce.

Jeśli to, co jesz teraz działa dla Ciebie, nie ma potrzeby, aby dać tej diety strzał. Możesz uzyskać wszystkie składniki odżywcze, których potrzebuje Twoje ciało, bez stosowania wszystkich wytycznych dr Hymana - jedzenia ziaren i roślin strączkowych.

Wniosek z tego wszystkiego

Krytyka dr Hymana dotycząca typowej diety Paleo jest warta rozważenia. Wielu z nas czerpie zdecydowaną większość kalorii z produktów zwierzęcych, ale nie doceniamy znaczenia najwyższej jakości warzyw i owoców. Warto zwiększyć spożycie warzyw i śledzić wyniki. Niewielka różnica w tym zakresie może oznaczać ogromny zastrzyk energii i dobrego samopoczucia!

Ogólnie rzecz biorąc, wiele można zyskać dzięki filozofii diety wegańskiej, polegającej na poszukiwaniu nieprzetworzonej, pełnowartościowej żywności. Nie ma jednak potrzeby, by przeskakiwać z Paleo lub próbować łączyć je z dietą wegańską. Masz już ramy tego, co jeść, aby poprawić swoje zdrowie.

Do ciebie

Ramy Paleo - opierając to, co jemy dzisiaj na tym, na czym nasi przodkowie prosperowali - dają ci wszystkie narzędzia, których potrzebujesz, aby cieszyć się szczęśliwszym, zdrowszym życiem.

Fad diety przychodzą i odchodzą, a my możemy spodziewać się zobaczyć wiele więcej pop-up w ciągu najbliższych kilku lat próbuje zmodyfikować dietę Paleo taki czy inny sposób.

Ale nie ma potrzeby martwić się o trendy, jeśli skupiasz się na podstawach. Unikaj toksyn, trzymaj się świeżych produktów i wysokiej jakości białka zwierzęcego, a twoje problemy zdrowotne same się rozwiążą. Dostaniesz wszystkie składniki odżywcze, których potrzebujesz.

Ten artykuł został udostępniony za zgodą naszych przyjaciół z blog.paleohacks.com (we współpracy z FamilyLifeGoals.com).

Niektóre z linków, które umieszczam na tej stronie są linkami afiliacyjnymi. Jeśli przejdziesz przez nie, aby dokonać zakupu, zarobię niewielką prowizję (bez dodatkowych kosztów dla Ciebie). Pamiętaj jednak, że polecam te produkty ze względu na ich jakość i moje dobre doświadczenia z nimi związane, a nie ze względu na prowizję, którą mogę zarobić.
O Sarze Ding Sara Ding jest założycielką Juicing-for-Health.com. Jest certyfikowanym trenerem zdrowia Wellness, konsultantem żywieniowym i specjalistą od detoksu. Pomaga zapracowanym mężczyznom i kobietom zidentyfikować ich problemy zdrowotne u źródła, w celu wyeliminowania problemów dla optymalnego zdrowia fizycznego/mentalnego i dobrego samopoczucia. Czytaj więcej

Natalia Grabkowska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl