Wszystko, co powinieneś wiedzieć o rafinowanej soli kuchennej

Wszystko, co powinieneś wiedzieć o rafinowanej soli kuchennej

Czym dokładnie jest sól kuchenna lub chlorek sodu? Dowiedz się jak powstaje, dlaczego jest szkodliwa dla Twojego zdrowia i podzielę się z Tobą kilkoma niezwykle zdrowymi alternatywnymi solami, które nawet smakują lepiej!

Co to jest sól kuchenna?

Sól kuchenna to minerał składający się prawie w całości z chlorku sodu (NaCl), który zawiera 39% sodu i 61% chloru. Jest to najpopularniejsza na świecie przyprawa do potraw.

Sól pochodzi z odparowywania wody morskiej, wydobywana jest ze skał w ziemi, a dziś coraz częściej (i co niepokojące) - modyfikowana chemicznie w fabrykach!

Zarówno sól morska, jak i sól wydobywana przechodzą następnie długi proces rafinacji, w wyniku którego powstaje sól kuchenna, której używamy do gotowania.

sol

Jak powstaje sól kuchenna?

Sól kuchenna, zanim trafi na nasz stół, przechodzi jeden z wielu podobnych procesów rafinacji. Proces rafinacji wygląda mniej więcej tak:

  1. Sól kamienna jest wycinana z ziemi, a następnie kruszona i oczyszczana za pomocą różnych metod, w tym magnetyzmu i filtrowania. Następnie rozpuszcza się ją w wodzie, tworząc solankę, która służy do dalszej obróbki. Sól morska jest już w postaci solanki, więc jesteśmy gotowi do kroku 2. Solanka jest podgrzewana w celu usunięcia wody, a górna warstwa soli jest odtłuszczana. Na tym etapie usuwa się większość minerałów i pierwiastków śladowych, w tym wapń, jod, magnez, potas i żelazo. Sól jest często ponownie płukana w wodzie, a następnie poddawana wydmuchiwaniu w bardzo wysokiej temperaturze (365°F lub 185°C) w celu wypalenia wody. Usuwa się w ten sposób wszelkie pozostałe pierwiastki śladowe, pozostawiając sól o zawartości chlorku sodu około 99,8%. Sól jest wybielana za pomocą wybielaczy, aby wyglądała dla nas atrakcyjnie. Dodaje się środki przeciwzbrylające i stabilizatory, aby zapobiec zbrylaniu się kryształów soli.

Czy proces rafinacji jest naprawdę konieczny?

Sól może być produkowana w sposób naturalny, kiedy woda morska odparowuje na słońcu - dlaczego więc konieczne jest jej rafinowanie?

Odpowiedź brzmi: pieniądze: produkcja soli rafinowanej jest szybsza, tańsza i może być przeprowadzana na skalę przemysłową. Tak więc, podczas gdy ludzie chętnie kupują najtańszą sól na półkach sklepowych, firmy będą ją produkować.

Ale organizm potrzebuje sodu, więc dlaczego rafinowana sól kuchenna jest zła?

Ludzkie ciało potrzebuje sodu do funkcjonowania: reguluje on ciśnienie krwi oraz pomaga w funkcjonowaniu mięśni i nerwów. W rzeczywistości 5 głównych minerałów w ludzkim ciele to wapń, fosfor, potas, magnez i SÓD. Dlaczego więc rafinowana sól kuchenna jest dla nas szkodliwa?

Sól kuchenna ma złą prasę z dwóch powodów. Po pierwsze, współczesna dieta zawiera o wiele za dużo soli rafinowanej. Przeciętnie dorośli Brytyjczycy spożywają około 8,1 g soli (3,2 g sodu) dziennie - znacznie powyżej zalecanej maksymalnej dawki 6 g soli (2,4 g sodu) dziennie. Drugi problem związany z przetworzoną solą kuchenną wynika z procesu rafinacji:

  • Sól przetworzona to prawie 100% chlorku sodu - pozostałe 80 korzystnych minerałów i pierwiastków śladowych, takich jak żelazo, magnez, potas, cynk i jod, zostało usuniętych. Sól rafinowana często zawiera wybielacze, substancje przeciwzbrylające i stabilizatory, które są toksyczne dla organizmu. Sól rafinowana jest kwasotwórcza, tworząc idealne środowisko dla rozwoju chorób.

Skutki uboczne rafinowanej soli kuchennej dla zdrowia

Weź pod uwagę, że każde ziarno soli może przenieść 20-krotność swojej wagi w wodzie. Nasze ciało potrzebuje tylko 0,2 g sodu dziennie, aby funkcjonować. Każda większa ilość soli może spowodować problemy zdrowotne i skrócić życie. Oto niektóre z problemów zdrowotnych spowodowanych nadmiernym spożyciem sodu:

  • Wysokie ciśnienie krwi: Nadmiar, niewykorzystany sód dostaje się do wnętrza naczyń krwionośnych, zagęszczając je i zwężając, powodując wzrost ciśnienia krwi. Nadciśnienie może być bezbolesne: większość ludzi prowadzi większość swojego życia normalnie, nie zwracając uwagi na rosnącą siłę, z jaką krew naciska na ściany naczyń krwionośnych. Jeśli zablokowana tętnica pęknie, może to spowodować udar mózgu lub zawał serca. Miażdżyca: Wraz z wysokim ciśnieniem krwi, miażdżyca zazwyczaj podąża tuż za nim. Złogi tłuszczu gromadzą się w ścianach tętnic w wyniku nieuważnego jedzenia, tworząc blaszki miażdżycowe, które w końcu blokują przepływ krwi. Zatrzymanie płynów: Wysokie stężenie soli we krwi wyciąga wodę z otaczających ją komórek, aby pomóc w rozcieńczeniu krwi. Powoduje to zatrzymanie płynów w organizmie, powodując nieprzyjemny obrzęk stóp, dłoni lub brzucha. Osteoporoza: Aby przetworzyć i usunąć nadmiar sodu, nerki wykorzystują wapń. Nawykowa utrata wapnia bez wystarczającego spożycia wapnia prowadzi do osteoporozy. Kamica nerkowa: Nerki są odpowiedzialne za regulację poziomu soli i wody w naszym organizmie. W przypadku nadmiaru sodu, zwiększone wydzielanie wapnia zwiększa ryzyko powstawania kamieni nerkowych. Rak żołądka jest jedną z najczęstszych form raka i został powiązany z wysokim spożyciem soli. Sól rozciąga wyściółkę żołądka, zwiększając szansę na zakażenie Helicobacter Pylori, znanym czynnikiem wywołującym raka.

Inne problemy zdrowotne związane z nadmiernym spożyciem soli lub sodu:

  • Rak przełyku Zaostrzenie astmy Niestrawność Przewlekłe zapalenie żołądka Zespół napięcia przedmiesiączkowego Zespół cieśni nadgarstka Marskość wątroby Drażliwość Drgawki mięśniowe Napady drgawek Uszkodzenie mózgu Śpiączka, a czasem nawet śmierć

Jak dużo soli powinniśmy spożywać?

Zalecana dawka żywieniowa (RDA) wynosi 1,6 g sodu (4 g soli) dziennie dla osób dorosłych. W rzeczywistości organizm potrzebuje minimum 0,2g sodu, a my nie powinniśmy nigdy przekraczać 2,4g sodu dziennie.

Dostajemy cały potrzebny nam sód ze zbilansowanej diety i nie musimy dodawać go do naszych potraw. Niestety współczesne śmieciowe jedzenie jest przepełnione solą, a nawet cukrem, aby zamaskować nadmiernie słony smak.

Teraz przygotuj się, bo osobiście uważam, że to szokujące: jeśli zjesz tylko jedną porcję poniższych produktów, przekroczysz limit sodu na cały dzień:

  • Smażony kurczak z KFC (2,590 mg sodu = 1.08 x dopuszczalny) Kakao w proszku (950 mg / 5 gm) Milo w proszku (500 mg / 10 gm) Płatki kukurydziane (1.170 mg / 30 gm) Podpłomyki (800 mg / 30 gm) Solone masło i margaryna (840 mg / 10 gm) Krewetki gotowane (1.590 mg / 120 gm) Smażony bekon (1.870 mg / 40 gm) Szynka konserwowa (1,250 mg / 90 gm) Szynka konserwowa (1.050 mg / 90 gm) Salami (1.080 mg / 90 gm) Kiełbaski wołowe smażone (818 mg / 90 gm) Ser camembert (1.410 mg / 25 gm) Ser do smarowania (1.170 mg / 10 gm) Duński ser pleśniowy (1.420 mg / 25 gm) Ser topiony (1.360 mg / 25 gm) Vegemite (3.100 mg / 5 gm)

Rodzaje dodatków sodu

Sól kuchenna jest powszechnie używana jako przyprawa, środek trawiący lub konserwant w żywności. Jednak producenci żywności dodają również inne formy sodu do żywności, która jest sprzedawana nieświadomej opinii publicznej.

Istnieje ponad czterdzieści znanych dodatków sodu w komercyjnie produkowanej żywności - oto najczęstsze z nich:

  • Glutaminian sodu (MSG) jest wzmacniaczem smaku w wielu pakowanych i konserwowanych produktach spożywczych, takich jak zupy, makaron instant, kostki rosołowe, przyprawy, sosy, przekąski, marynaty i mięso w puszkach. Sacharyna sodowa jest sztucznym słodzikiem stosowanym w napojach dietetycznych, żywności dietetycznej oraz jako substytut cukru. Kwaśny pirofosforan sodu jest sekwestrantem łączącym się z metalami śladowymi w żywności, aby uczynić je nieaktywnymi. Stosowany jest również w mieszankach rozczynowych do samozapłonu w ciastach, pączkach, gofrach, babeczkach, babeczkach; znajduje się w kiełbasach i hotdogach. Alginian sodu lub sól sodowa karboksymetylocelulozy jest stosowany jako stabilizator, zagęszczacz i teksturotwórca. Służy do stabilizacji, zachowania lub intensyfikacji koloru żywności i zapobiega krystalizacji cukru. Jest również stosowany do zwiększenia lepkości i modyfikacji tekstury żywności. Jest powszechnie stosowany w piwie, lodach, napojach o smaku czekoladowym, pastach serowych, mrożonych kremach, deserach, żywności dietetycznej, a nawet żywności dla dzieci (czy wiemy, czym karmimy nasze maluchy?) Benzoesan sodu jest środkiem aromatyzującym i antybakteryjnym środkiem konserwującym. Nie posiada własnego smaku, ale wzmacnia naturalny smak żywności. Jest często stosowany, gdy występuje niewiele innych naturalnych składników, np. w margarynie, napojach bezalkoholowych, mleku, marynatach, galaretkach owocowych i dżemach. Propionian sodu jest środkiem konserwującym stosowanym w celu przedłużenia okresu przydatności żywności do spożycia poprzez zapobieganie rozwojowi mikroorganizmów. Jest obecny w chlebie, ciastach, ciasteczkach i ciastach.

Zdrowe alternatywy dla soli kuchennej

Każda naturalnie pozyskiwana, nierafinowana sól morska lub sól kamienna jest zdrową alternatywą dla soli rafinowanej. Nie tylko są one wypełnione aż 84 różnymi minerałami niezbędnymi dla zdrowia, ale są w 100% naturalne, nie zawierają żadnych dodatków i mają działanie alkalizujące organizm, więc pomagają zwalczać choroby i dolegliwości.

Poniżej znajduje się obszerna lista zdrowych soli alternatywnych.

Ostatnia rada: zawsze czytaj etykietę!

Opakowania soli mogą być celowo mylące, dlatego zawsze czytaj etykietę. Sól morska zawsze pochodzi z morza, ale mogła zostać poddana opisanemu powyżej katastrofalnemu procesowi rafinacji w celu usunięcia z niej dobroczynnych minerałów, których potrzebuje Twój organizm. Szukaj na etykiecie słów takich jak "cała", "zbierana ręcznie", "organiczna", "wolno suszona" i unikaj wszystkiego, co mówi "rafinowana" lub "chemiczna".

Urszula Młodzińska

Redakcja qqweb.pl

Portal poświęcony zdrowemu stylowi życia

Czy warto skorzystać z wyciskarek marki Cooksense?
Dlaczego warto pić świeże soki?
Jak działają wyciskarki?

Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz tylko na naszym portalu

kontakt@qqweb.pl